Snart dags för uteserveringar… (bra möte med restaurangägare)

Några gånger om året bjuder Örebro kommun in alla som driver restauranger för information och diskussion. Det är en del i ett aktivt och strategiskt arbete för att underlätta för restaurangägarna och ta bort onödiga problem och hinder.

Arbetet med ”restauranggruppen” (eller lots-funktionen) är en annan del av detta. Där samlas alla de kommunala tjänstemän som behöver vara med samtidigt så att restaurangen kan få hjälp med alla sina frågor vid ett bord, på ett möte. Och det där är framgångsrikt, de flesta restaurangägare uppskattar att kommunen försöker förenkla kontakterna. Och det behövs: för en restaurangägare som vill ha en uteservering kan det krävas kontakter med 7 olika myndigheter (Nerikes Brandkår för till exempel ”värmare”, Tekniska förvaltningen om markupplåtelse, Stadsbyggnadskontoret för bygglov, Miljökontoret för livsmedelshantering, Tillståndsenheten för alkoholtillstånd, Sotar´n för ventilation och liknande och dessutom polisen för platsanvändning). Man kan bli matt för mindre…

Därför är Örebro kommuns samordning viktig – jobben inom restaurangbranschen (liksom övriga jobb i besöksnäring och upplevelse) är viktiga för Örebro.

I eftermiddag var mycket av fokus på mötet inriktat på uteserveringarna, för nu börjar det dra ihop sig för restaurangerna att söka tillstånd. Som vanligt var mötet en blandning mellan praktisk information, diskussion om hur hanteringen kunde förenklas och förslag till kommunen om hur vi kan bli tydligare och förenkla restaurangernas verksamhet.

Jag berättade om vad som är på gång inom ”samhällsbyggnadsområdet”, och beskrev i stort sett följande:

Några av Örebro kommuns satsningar under 2012:

  • Investeringar stadsmiljö (t ex julbelysning)
  • Extrapengar för städning, Cityvärdar på sommaren
  • Lönehelgsaktiviteter, Sommarscen m m
  • Förstudie om besöksräknare (så att vi faktiskt ska kunna mäta effekterna av arrangemang och liknande – och motivera ytterligare investeringar i besöksnäringen)

Under 2013 fortsätter kommunens arbete:

  • Fortsätta utveckla Norrcity
  • Förbättra parkeringssituationen (översyn av parkeringsnorm, försöka skapa ny struktur för parkeringar så att fler parkeringar i stadskärnan blir lediga för dem som vill handla eller äta på restaurangerna – de som tar bilen till jobbet kan gå några hundra meter)
  • Utvecklingsplan för respektive torg (kommunen avsätter pengar som fastighetsägare och andra ”beslutar” om – på villkor att de skjuter till lika mycket, krona för krona)
  • Mer pengar till konstnärlig utsmyckning (till exempel lekstatyer och annat)
  • Open Art och Live At Heart genomförs – Open Art kommer att lyfta stadskärnan hela sommaren, Live At Heart under en helg i september

Men jag skickade med några frågor också, som behöver diskuteras både med handlare, restaurangägare, torghandlare och andra örebroare:

  • Hur får vi en mer attraktiv torghandel som tillför ännu mer till city?
  • Fler uteserveringar, hur får vi plats och hur ska de fungera?
  • Fler lekplatser på torgen, hur kombinera det med andra önskemål och funktioner?
  • Fler arrangemang, var finns platserna för konserter och liknande om ytan redan är ”full” med uteserveringar och torghandel?
  • Mer attraktiva torg även på vintern, hur gör vi för att skapa mer liv och rörelse även när uteserveringarna inte är på plats?

Och som vanligt är jag tacksam för medskick, särskilt kring dessa frågor! I kommentarer eller via mail: bjorn.sundin@orebro.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *